
Publiceringsdatum:
Nytt elstöd till hushåll under 2026
Regeringen har beslutat om ett nytt tillfälligt elstöd för hushåll under början av 2026. Stödet gäller elanvändning under januari och februari och betalas ut automatiskt till berörda hushåll.
Regeringen har beslutat om ett nytt tillfälligt elstöd för hushåll under 2026. Stödet gäller elanvändning under januari och februari och betalas ut automatiskt av Försäkringskassan – ingen ansökan behövs.
Hur mycket du får beror på din elförbrukning och vilket elområde du tillhör. För hushåll i Oxelösund (elområde 3) är ersättningen 26 öre per använd kWh under perioden. För att se din förbrukning och räkna ut ungefär hur mycket stöd du kan få kan du logga in på Mina sidor eller titta på din senaste elfaktura.
Utbetalningarna planeras att starta under andra halvan av juni 2026.
Läs mer om vem som omfattas, hur stödet räknas ut och när pengarna betalas ut här:
https://oxeloenergi.se/elnat/elstod-2026- Länk till annan webbplats.