
Närsorterat
Senast den 1 januari 2027 ska alla hushåll kunna lämna sina förpackningar nära bostaden. Syftet är att göra det enklare för alla att källsortera, så att mer material kan återvinnas.
Det här har hänt och kommer att hända framöver:
- Den 1 januari 2024 tog kommunerna över det lagstadgade ansvaret för insamling av förpackningsavfall från hushåll. Det innebär att Oxelö Energi numera ansvarar för driften av återvinningsstationerna, samt för den fastighetsnära insamlingen i flerbostadshus och samfälligheter. Du lämnar dina förpackningar på återvinningsstationerna precis som tidigare.
- Senast 1 januari 2027 ska samtliga hushåll ha tillgång till insamling av förpackningsavfall i direkt anslutning till bostaden.
Varför ska vi närsortera?
Visste du att cirka 30 procent av det som hamnar i soppåsen (restavfallet) faktiskt består av förpackningar som borde ha sorterats? Med närsortering får du nu möjligheten att lämna dina förpackningar nära bostaden.
Det här räknas som förpackningar:
- Papper och kartong
- Plast
- Metall
- Färgat och ofärgat glas
Genom att källsortera dina förpackningar bidrar du till att:
- Öka återvinningen så att gamla förpackningar kan bli till nya produkter.
- Minska mängden avfall som går till förbränning.
- Effektivisera transporterna genom att insamlingen av förpackningar samordnas med matavfall, restavfall och returpapper.
- Skona miljön genom att se till att allt avfall tas om hand på ett säkert och hållbart sätt.
Välj den kategori nedan som passar dig för att läsa mer och få praktiska tips för ditt boende.