Loggan för Oxelösunds kommun

Matavfall och restavfall

I Oxelösund samlar vi in hushållsavfall från två olika kärl, ett grönt och ett brunt, som finns hemma hos dig. Det gröna kärlet är för restavfall, det bruna är för matavfall.

Bor du i villa eller radhus har du två tunnor på tomten, en brun och en grön. Bor du i lägenhet finns samma tunnor på en gemensam plats.

Matavfallet ska du lägga i en grön matavfallspåse som sedan slängs i den bruna tunnan. Den gröna tunnan är bara till för det avfall som inte går att sortera ut på något annat sätt.

Matavfall

Potatisskal, pasta, frukt, bröd, snacks, kaffesump och -filter, tepåsar, kött- och fiskrester är exempel på matavfall. Det ska läggas i det bruna kärlet i avsedda matavfallspåsar. Oxelö Energi tillhandahåller påsar för matavfall utan kostnad.

Påsar för matavfall

Bor du i villa knyter du valfri plastpåse på det bruna kärlet på tömningsdagen. Då ser chauffören att du behöver fler påsar och lämnar en ny rulle.

Bor du i samfällighet kan du hämta påsar på återvinningscentralen. Öppettiderna hittar du här. Säg till personalen så hjälper de dig.

Bor du i flerfamiljshus ska du kontakta din fastighetsägare. Det är fastighetsägaren som ansvarar för att du som hyresgäst får påsar.

Om du själv är fastighetsägare till flerbostadshus ska du kontakta kundcenter på 0155-388 40 i god tid och beställa hela årets behov av påsar.

Sommarstugeföreningar ansvarar själva för att hämta påsar till sina medlemmar inför sommarsäsongen. Vänd er till personalen på återvinningscentralen.

På återvinningscentralen kan även privatpersoner hämta påsar vid behov.

Låt matavfallet få luft

Matavfallspåsen är tänkt att användas med den ventilerande avfallskorg som Oxelö Energi erbjuder. Då håller de bättre och blir mindre fuktiga än om de används i täta behållare, såsom hink.

Om du saknar en ventilerande matavfallskorg kan du hämta en utan kostnad på Återvinningscentralen.

Restavfall

Om du är bra på att källsortera blir det inte mycket att lägga i det gröna kärlet för restavfall. Där lägger du bara det som återstår när du har sorterat ut matavfall, farligt avfall, grovavfall, tidningar och förpackningar av glas, metall, papper och plast. Det som räknas som restavfall är bara sådant som inte går att återanvända eller återvinna på annat sätt än genom energiåtervinning.

Observera att du inte får använda matavfallspåsarna till ditt restavfall. För restavfallet kan du använda exempelvis tunna avfallspåsar på rulle som finns att köpa i de flesta butiker eller återanvända en kasse från ett tidigare inköp. Förslut påsen väl med en dubbelknut innan du lägger den i soptunnan.

Exempel på restavfall:

  • Snus och cigaretter
  • Kuvert och postitlappar
  • Hundbajspåsar och kattsand
  • Blöjor, våtservetter och tvättlappar
  • Hygienprodukter som bindor och tamponger
  • Bomullstops
  • Disktrasor
  • Dammsugarpåsar

För att sophämtningen ska fungera smidigt behöver vi hjälpas åt. Det kan hända att chauffören hänger ett informationsblad på ditt sopkärl, en så kallad kärlhängare. Hängaren visar om något har försvårat eller förhindrat tömningen och vad du behöver göra till nästa gång. Det är ett enkelt sätt för oss att tala om vad som behöver förbättras för att sophämtningen ska bli säker, smidig och miljövänlig.

Kärlhängaren har två olika sidor, en gul och en blå sida.

Gul hängare: Sopkärlet kunde inte tömmas.
På hängaren kryssar chauffören i orsaken, till exempel:

  • Sopbilen kom inte fram (fordon, buskar eller andra hinder stod i vägen).
  • Kärlet var för tungt.
  • Kärlet var överfullt.
  • Avfallet var felsorterat eller innehöll grovsopor/farligt avfall.

Åtgärda det som står på hängaren. Om du behöver extra tömning eller ändra ditt abonnemang, kontakta kundcenter.

Blå hängare: Sopkärlet tömdes men problem fanns
Kärlet blev tömt, men något behöver rättas till inför nästa gång. Det kan handla om att:

  • Vägen fram till kärlet var blockerad.
  • Kärlet stod fel (handtaget ska alltid vara vänt ut mot vägen).
  • Avfallet var felsorterat.
  • Avfall satt fast i kärlet och behöver rengöras.

Behöver du beställa en extra tömning? Kontakta vårt kundcenter på 0155-388 40 eller via oxeloenergi@oxelosund.se.

Ordinarie hämtningsdagar

Den bruna och den gröna tunnan töms varannan vecka. Förvara gärna kärlen bredvid varandra. Undvik att placera kärlen i direkt solljus då för mycket värme gör att nedbrytning av avfallet går snabbare och ger dålig lukt. Flytta om möjligt in kärlen i skuggan under den varmare delen av året. Här kan du läsa vilka dagar dina sopor hämtas. Länk till annan webbplats.

För allas trevnad behöver kärlen regelbundet rengöras. Tvättvattnet kan tömmas på gräsmattan eller grusgången om inget avlopp finns.

Nya krav på godkända påsar för matavfall

En stor del av det insamlade matavfallet behandlas i biogasanläggningar som producerar certifierad biogödsel. Från och med 1 januari 2023 får endast godkända insamlingspåsar tas emot av biogasanläggningar som producerar certifierad biogödsel. En godkänd insamlingspåse är certifierad enligt EN13432 eller utvärderad för kontakt med livsmedel enligt (EC) No 1935/2004. 

Detta innebär att kommuner som vill lämna sitt matavfall till biogasanläggningar som producerar certifierad biogödsel måste kunna visa ett intyg, eller liknande, som styrker att insamlingspåsen uppfyller de nya kraven.

Bakgrunden till beslutet handlar om att biogödsel måste hålla hög kvalitet för att bibehålla dagens höga krav och för att säkerställa att inte oönskade ämnen kan läcka till biogödseln.

Oxelösunds kommun transporterar sitt matavfall till Tekniska verken i Linköping där kravet måste vara uppfyllt.

Fastnar dina matavfallspåsar i botten av kärlet?

Om matavfallspåsarna fryser fast i kärlet kan det bero på att de är blöta eller fuktiga när de läggs i kärlet. För att undvika att de fryser fast kan du använda dig av tipsen nedan:

  • Låt matavfallet rinna av innan du lägger det i matavfallspåsen.
  • Använd matavfallskorgen som du har fått av oss så att fukten kan avdunsta från påsen. Om du saknar en matavfallskorg, kontakta kundcenter.
  • Lägg lite hushållspapper i botten av påsen.

Vill du byta kärl till ett större eller mindre, kontaka Kundcenter på telefon 0155-388 40 eller via mejl oxeloenergi@oxelosund.se så hjälper vi dig.

Vill du ha upphåll i din hämtning av hushållsvfall måste du först kontakta Oxelösunds kommun för att få ett delegationsbeslut. Efter det kan vi lägga in i sytemet att du har uppehåll i hämtningen.

Vill du börja kompostera ditt hushållsvfall måste du först kontakta Oxelösunds kommun för att få ett delegationsbeslut. Efter det kan vi lägga in i systemet att du inte ska bli fakturerad för matavfallshämtning.

Inför sommarperioden utökar vi antalet kärl och möjligheten till att lämna avfall i fritidsområden.
Har du frågor kring ett specifikt område får du gärna kontakta kundcenter för mer information.